Manapság egyetlen pr-kampány sem teljes bloggerkapcsolatok nélkül. Szinte minden területen találunk véleményvezéreket, sőt néhány blogot nemcsak többen olvasnak, mint egyes sajtótermékeket, de olvasótáboruk aktívabb és elkötelezettebb is, mint klasszikus média esetében.
A pr-esek számára viszont ez még mindig egy ismeretlen terület. Nézzük, milyen lépéseket kellene megtennünk, hogy a bloggerekkel (vagy akár Facebook-oldalak adminjaival) gyümölcsözőbben együtt tudjunk működni.
A bloggereket hibás és teljesen felesleges is úgy kezelni mintha újságírók volnának – mert nem azok! Őket nem fizeti senki, azért írnak, mert elkötelezettek azzal a területtel kapcsolatban amiről blogjuk szól, számukra az olvasók lojalitásának megtartása a legfontosabb, és ehhez egyáltalán nem szükséges pártatlannak vagy politikailag korrektnek maradniuk. Így körültekintőnek kell lennünk, ha bloggerekkel szeretnénk népszerűsíttetni ügyfelünket.
Tartsuk észben a következőket:
-
Nem árt, ha tudjuk, kinek írunk – szólítsuk a nevén, kerüljük a „Kedves Blogger” és hasonló megszólításokat
-
Fontos, hogy releváns legyen a blog, legyen valódi mondanivalónk. Ez pont olyan fontos, mint egy jó sajtólista.
-
Olvassuk a blogját (legalább néhány napig) – reflektáljunk néhány posztjára
-
Kommenteljünk a blogposztok alatt, hogy már a megkeresésünk előtt lássa, kik is vagyunk és, hogy nem vagyunk teljességgel tudatlanok a témában
-
Tegyük egyértelművé, hogy ingyenes megjelenést szeretnénk, vagy hajlandóak lennénk-e kompenzálni is fáradozását (ő munkaidőn kívül, önszorgalomból segít nekünk)
-
Térjünk ki arra, hogy miért is lenne érdekes egy márkázott poszt az olvasóinak, miért tartjuk hírünket relevánsnak az ő blogja számára
-
Ne próbáljuk korlátozni írói szabadságában – nem biztos, hogy a mi ízlésünk szerint fogalmaz, sőt az sem, hogy pozitív bejegyzés születik majd az együttműködés végén
-
Adjunk exkluzív lehetőséget, ne a sajtóközleményt próbáljuk lenyomni a torkán
-
Kezeljük a bloggert ugyanolyan tisztelettel, mint egy újságírót
-
Ha egy konkurens (ugyanazt a témát felölelő hasonló színvonalú és olvasottságú) blogon hirdetünk, ne várjuk el az ingyen tartalmat/ pozitív posztot
-
Ne az utolsó pillanatban jusson eszünkbe, hogy bloggerek felé is kommunikálnánk – nekik is időre van szükségük egy-egy bejegyzés megírásához (csak a kopipészt megy gyorsan – arra viszont bloggereknél ne számítsunk)
-
Törekedj személyes kapcsolatra (pl: ha terméket küldenél tesztelésre, legalább az első alkalommal te vidd ki, és ne egy futár! Igyatok egy kávét együtt, stb.)
-
Ha lehetséges promótáld őket te is, ügynökséged vagy ügyfeled csatornáin (persze csak ha a kliens is beleegyezik ebbe)
B.L. Ochman még ezen kérdések megválaszolását is javasolja pr-esek számára, mielőtt megkeresnek egy bloggert/ újságírót, például:
- A blogger/ újságíró akit megkeresnél írt már a témádról?
- Meg tudod fogalmazni a leveledet rövidebben, a címet pedig érdekesebben?
- Tényleg hírértéked van, vagy inkább csak „marketing bullshit”?
- A sztorid elég érdekes ahhoz, hogy az olvasók megosszák, kommentálják vagy ajánlják majd?
- Megnézted, hogy a blogger foglalkozik-e az ügyfeleddel általában?
- Megnézted, a legfontosabb versenytárs sajtóközleménye milyen módon jelent meg a vonatkozó blogon?
- Megnézted, hogy milyen blogposztok születtek már a témádban - máshol?
- A blogger hajlandó márkázott tartalmakat pozitívan megjelentetni?
- Tudsz a bloggerről valamit, amivel személyesebbé teheted a leveledet (szereti-e a kutyákat)?
- Elég háttérinformációt és képet biztosítottál a bejegyzés elkészítéséhez?
Tehát fontos, hogy releváns bloggerek szerzőinek küldjünk személyre szabott „pitcheket” – és még ez sem garantálja a poszt megjelenését; annak pozitív tónusát pedig pláne nem. Viszont nincs más út; ha a véleményvezéreket kihagyjuk a kommunikációból az előbb utóbb vissza fog ütni. Fájón.