PRojekt (x)

A NeoNoir blogja a pr-ügynökségi munkáról, nemcsak szakembereknek. http://www.neonoir.hu

"Túl sok ügynökség van Magyarországon”

06 feb 2013
virag.NeoNoir

4041 Bram Westenbrink (2).jpgA holland és magyar ügynökségek közötti hasonlóságokról, különbségekről, valamint a magyar piacról beszélgettünk Bram Westenbrinkkel, a HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. marketingigazgatójával. Minden ügynökség tudni akarja, hogy hogyan lehetne vonzóbb ügyfele szemében, és hogy miként varázsolhatná gyümölcsözőbbé a már létező partnerkapcsolatot megbízójával. Ebben a bejegyzésben rávilágítunk néhány fontos aspektusra, amelyek hatékonyabb és egyszerűbb munkavégzést biztosíthatnak mind az ügyfelek, mind az ügynökségek számára.

 

 

Mesélj magadról, hogyan kerültél Budapestre?

BW: Hollandiában, Groningenben jártam egyetemre közgazdaság, valamint nemzetközi üzlet tanulmányok szakra. A diploma megszerzését követően csatlakoztam a Heinekenhez, mint menedzser gyakornok és négy hónap után már Szingapúrban dolgoztam. Több mint egy év múlva az Amstel márka junior brand menedzsereként tértem vissza Hollandiába, később senior marketing menedzser lettem, majd sales-re váltottam. Mindig is megvolt bennem az ambíció, hogy külföldre utazzak, hiszen a Heineken a világon mindenhol jelen van. Újabb külföldi munka volt a vágyam, és mivel az Erasmus programnak köszönhetően már volt szerencsém nagyon jól megismerni Budapestet, ezért Magyarországra jöttem. Szeretem ezt az országot és a szakmai fejlődésem szempontjából is óriási lehetőség, hogy itt dogozhatok, mivel a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetnek és az erős versenynek köszönhetően ez a piac valódi kihívást jelent.

 

És hogy érzed magad nálunk?

BW: Mivel korábban már alaposan megismertem Budapestet, ezért nem érzem magma kívülállónak vagy idegennek ebben a nagyszerű városban. Kisfiam itt született és a feleségem is nagyon szeret itt élni. Mostanában ismerkedünk a vidéki Magyarországgal, és most látom igazán, hogy ez az ország rengeteg csodát rejt a fővároson kívül is.

 

Érkezésedkor mi volt az, ami fejlesztésre szorult a magyar marketingkommunikációban?

BW: A feladatok végrehajtása korábban is jól működött, de a stratégia, a kreativitás és a következetesség hagyott némi kívánnivalót maga után.

 

Mit tettél, hogy ez a helyzet változzon?

BW: Átláthatóvá tettem a portfóliónkat, és minden márka sajátos szerepet kapott ezen a portfolión belül. A márkák építését addig finomítottuk, amíg a brandek tökéletesen illeszkedtek új szerepükbe. Hosszútávon gondolkodunk, és pontosan meghatározzuk, hogy mit szeretnénk elérni egy adott időn belül.

 

Mi volt az oka a kommunikációs osztályon történt strukturális változtatásoknak?

BW: Egy sokkal integráltabb megoldásban gondolkodtunk. A PR nagy jelentőséggel bír, és mivel cégünk a fogyasztókra épül, ezért a vállalati kommunikációt és a célzottan fogyasztókra irányuló brand PR-t kombinálnunk kell egymással. Részt akarunk venni a fogyasztóink mindennapi beszélgetéseiben, és ezt sikeres PR aktivitásokkal érhetjük el. Az egy kézben tartott kommunikáció lehetővé teszi, hogy a vállalati hírek, valamint a márka-kezdeményezések nagyobb összhangban legyenek és hatékonyabban egészítsék ki egymást.

 

Most ugorjon a majom a vízbe: Melyik az a legfontosabb tulajdonság, amely alapján a Heineken megbíz egy ügynökséget?

BW: Habozás nélkül állíthatom, hogy a kreativitás a legfontosabb; ez a legnagyobb érték, amit egy ügynökség felmutathat. A márkastratégiát házon belül alakítjuk ki, de az ügynökségek felelőssége, hogy ezt a stratégiát olyan kreatív megoldásokkal töltsék meg, amelyek megalapozzák a márkáink és a fogyasztók közötti érzelmi kapcsolat kialakulását. Ez azonban csak az alap, mert a stratégiai gondolkodásmód és a csúcsminőségű kivitelezés is elengedhetetlen. Rettenetesen sok ügynökség keres meg minket, de mindössze néhány felel meg a fenti kritériumoknak.

Engem nem érdekel az ügynökségek neve, mert a magyar piac nem az ügynökségek mögött álló globális hálózatokról szól, hanem sokkal inkább helyi tehetségek kreativitásáról. A kreativitás tehát, ami számít. Az ügynökségeknek mindig észben kellene tartaniuk, hogy kreatív emberekkel nyerhetnek és tarthatnak meg ügyfeleket, ezért muszáj őket mindig motiválni és maradásra bírni.

 

Van különbség a magyar és a holland ügynökségek között?

BW: Tapasztalatom szerint a magyar ügynökségek inkább a végrehajtásra helyezik a hangsúlyt és nem az ötletre, ami alapján eljutnak addig; az elmélet és a stratégiai keretmunka nincs mindig a helyén. Úgy gondolom, hogy túl sok ügynökség van Magyarországon és a legtöbbjük profilja sajnos nem egyértelmű. Racionalizálásra lenne szükség az ügynökségek világában, így azok maradnának talpon, amelyek képesek hosszú távon is minőséget produkálni.

Hollandiában több a párbeszéd, mint Magyarországon; sok heves vita is folyt az ügyfél és az ügynökség között, de ez egy jó dolog.  Ott az ügynökségek partnerek, nem pedig beszállítók, és ennek megfelelően viselkednek. Az ügyfelet sokkal inkább kihívások elé állítják, mint ahogy itt látom.

 

Melyik a praktikus megoldás: full-service vagy specializált ügynökségekkel dolgozni?

BW: Ez teljesen az ügynökségtől, a piactól, és a márkától függ. Nem létezik egyetemes best practice. Teljeskörű szolgáltatást nyújtani nehezebb, mert az ügynökségnek a legjobbnak kell lennie PR-ben, BTL-ben, ATL-ben, online is, és ennek az elvárásnak csak nagyon kevesen tudnak megfelelni. Ha a következetességet nézzük, akkor az ügyfél oldaláról egyszerűbb, ha csak egy ügynökséggel dolgozik, és az mindent kézben tart. Ebben az esetben nem kell foglalkoznunk az ügynökségek egymás közötti versengésével, nincsenek harcok a költségvetést és a feladatokat érintően sem, ezért simábban zajlik az ügyfél-ügynökség együttműködés. Viszont, ha azt tapasztaljuk, hogy az ügynökség nem elég erős egy adott területen, akkor a feladattal megbízunk egy másik, szakosodott ügynökséget. Magyarországon jelenleg egy erős vezető ügynökséggel dolgozunk és bizonyos feladatokkal pedig külön szakembereket bízunk meg.

 

Melyik a legfontosabb dolog, amelyben szívesen látnál változást a magyar ügynökségek között?

BW: Sokkal jobban kellene fókuszálniuk arra, hogy hosszú távon nyújtsanak minőségi szolgáltatást és ki kellene választaniuk, hogy miben szeretnének a legjobbnak lenni, és csak ott versenybe szállni. 

Köszönjük az interjút, és Nektek, hogy elolvastátok. Nézzétek meg régebbi bejegyzéseinket is. A NeoNoir pr-ügynökséget megtaláljátok a Facebookon, ahol nemzetközi érdekességeket is megosztunk a public relations világából.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://aziksz.blog.hu/api/trackback/id/tr75065407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.