PRojekt (x)

A NeoNoir blogja a pr-ügynökségi munkáról, nemcsak szakembereknek. http://www.neonoir.hu

Újratervezés – Bajban a hazai pr-szakma?

05 nov 2012
virag.NeoNoir

Címkék: kreatív pr konferencia ügynökség Pr Nap

November 14-én ismét összegyűlik a hazai kommunikációs szakma apraja-nagyja, hogy megvitassák, merre is  az arra. A Kreatív szervezésében már hagyománnyá vált az évenkénti konferencia; ami a „Vége a cikkvagdosásnak (2010)", „Vége a lájkkorszaknak (2011)” tematikát követő rendezvények után, idén az Újratervezéssel foglalkozik. Hamarosan megtudjuk, lesz-e paradigmaváltás; és hogy a hazai és nemzetközi szakemberek szerint mi kezdődik majd el az iránymeghatározást követően.

A konferencia két főszervezőjét Lausek Esthert és Molnár Kingát kérdeztük az esemény kapcsán.

estherkinga.png

 a kép két éve a cannes- i reklámfesztiválon készült

Mi a célotok az éves Pr Nappal?

LE-MK: Magyarországon nagyon kevés fórum van, ahol a pr-szakemberek találkozhatnak, kötetlenül beszélgethetnek, és kifejezetten az ő saját szakterületükhöz kapcsolódó előadásokat hallgathatnak. A legtöbb kommunikációs rendezvény csak érintőlegesen foglalkozik a pr-rel, inkább a reklám, a média, a közösségi média, a marketingkommunikáció és más, általánosabb kommunikációs témák köré összpontosítanak. A Kreatív Pr Nap minden évben, immáron ötödik alkalommal igyekszik ezt a hiányosságot pótolni. A konferenciát mindig nagyjából ugyanabban az időben tartjuk, hogy a pr-szakemberek előre tervezhessenek vele, és ha más konferenciákat nem is engedhetnek meg maguknak, legalább ez a nap szóljon róluk, nekik.

 

Miért a Kreatív vette kezébe ennek megszervezését?

LE-MK: A Kreatív Csoport a magyar kommunikációs szakma egészének információigényét kívánja kielégíteni, éppúgy a magazinnal, mint a honlappal, a tréningekkel vagy a konferenciákkal. Ahogy külön rovattal segítjük az egyes szakterületek képviselőit a célzott, szelektált tájékoztatással, úgy az egyes konferenciákon is szeretnénk minél speciálisabb ismereteket adni. A pr a Kreatív egyik kiemelt szakterülete, külön ennek delegált szakújságíróval, versennyel, tréningekkel, és természetesen a konferenciával is. A Magyar Public Relations Szövetséggel többször próbáltunk együttműködni a konferencia szervezésében, eddig sajnos kevés sikerrel.

 

Hány ember dolgozik egy-egy ilyen rendezvény sikeres lebonyolításán?

LE-MK: Mivel igyekszünk a hazai pr-szakma egészét, vagy legalábbis egy nagy részét bevonni a tematika kialakításába, ezért nehéz számszerűsíteni. Ha közvetlenül a kreatívos munkaerőt számoljuk, akkor általában a szerkesztőség vezetői és a pr-szakterületért felelős újságíró (jelen esetben kettő is, mivel egyikük kisbabával otthonról segít be) állítják össze a tartalmat, találják ki az előadások témáját, az előadókat, kerekasztal-beszélgetések szereplőit, és ők kérik fel ezeket a szakembereket. A technikai részletekért, a rendezvény lebonyolításáért és azért, hogy a nagy napon minden flottul menjen, a Kreatív projektcsoportja felel, általában innen is két-három ember vesz részt a munkában.

 

Hogyan döntitek el, mi legyen a rendezvény fókusza, tematikája?

LE-MK: Mindig szem előtt tartjuk a hazai és a globális pr-szakma aktuális történéseit, forró kérdéseit, amelyek a legjobban foglalkoztatják a pr-szakembereket, emellett pedig közvetlenül is megkérdezzük a hazai képviselőket. Gyakran kérdőívet küldünk ki, ebben tudakoljuk, hogy milyen témákról, kiket szeretnének az adott évben meghallgatni, máskor emailen, telefonon vagy kötetlen személyes beszélgetések során faggatjuk ki őket. Az ötletgyűjtés egész évben folyik, de persze ősszel kapcsolunk magasabb fokozatba.

 

És mi alapján választjátok ki az előadókat?

LE-MK: Először az egész konferencia átfogó témáját választjuk ki, aztán ezen belül kitaláljuk, hogy milyen blokkok legyenek, vagyis milyen speciálisabb területekre bontsuk a fő témát. Ekkor jön az előadók kiválasztása az alapján, hogy kik az adott terület szakemberei, legyenek azok pr-esek, vagy más szakma képviselői, akik hasznos és főleg új dolgokat tudnak a pr-eseknek mondani (idén például jogászt hívtunk meg, tavaly egy matematikust, vagy mindig vannak újságírók is a pódiumon). Fontos szempont az is, hogy valaki jó előadó legyen, és élvezhető legyen az előadása. Gyakran megesik, hogy az előadó vagy a kerekasztal résztvevőjének kiválasztásában is segítenek a pr-szakemberek, akikkel kapcsolatban állunk. Például akire gondoltunk, ő nem ér rá, vagy nem érzi magáénak a témát, és ajánl valakit maga helyett. Minden évben meghívunk a konferenciára külföldi szakembereket is, hogy a résztvevők egy kis ízelítőt kapjanak a nagyvilág pr-körforgásából is.

 

Az ügynökségeknek miért éri meg részt venni az idei eseményen?

LE-MK: Természetesen a témák kitalálásakor, a programok összeállításakor és az előadók kiválasztásakor évről-évre arra törekszünk, hogy érdemes legyen eljönni, mert olyan dolgokról esik szó, ami aktuális és előremutató lehet, sőt talán tanulni is lehet belőle. Ahogy említettük, a visszajelzések alapján ez a téma most különösen időszerű, így bízunk benne, hogy a konferencia résztvevői azzal az érzéssel távoznak az eseményről, hogy megérte eljönni.

 

Az idei rendezvény címe: Újratervezés. Szerintetek a pr-esek eltévedtek, nem találják a helyüket?

LE-MK: Nem, egyáltalán nem arról van szó, hogy nem találnák a helyüket, sokkal inkább arról, hogy azt látják, változtatni kell ahhoz, hogy a jövőben is sikeresen fenn tudjanak maradni. Az újratervezés sokszor nem is úgy történik, hogy elhatározzák, most akkor muszáj új irányt venni, hiszen folyamatosan igazodnak a változó környezethez. A pr-esekkel folytatott korábbi háttérbeszélgetésekből azonban úgy tűnik, napjainkban elkerülhetetlen a tudatos tervezés. Amikor megkerestük a konferencia előadóit, nem is kellett magyarázni, hogy miért ez a téma, úgy látszik, hogy ez a jelenség most mindenhol aktuális.

 

Egy időben gombamód szaporodtak a pr-cégek, az újratervezés esetleg a telítődő piac miatt (is) szükséges?

LE-MK: Azt gondoljuk, hogy hosszú időn keresztül sokan azt képzelték, hogy a pr az a szakma, amiből könnyen, komolyabb anyagi befektetés és képzés nélkül sok pénzt lehet csinálni. Rengeteg egyszemélyes ügynökség született, se irodára, se eszközökre nem volt szükség, sokan úgy érezték, elég az újságírói múlt vagy az, hogy beleláttak a pr-munkába akár egy ügynökségnél, akár a megbízói oldalon. Ráadásul feltehetően a megbízóknak is jól jön, ha van egy kis, olcsó fix ügynökségük, amelyiken keresztül számos szolgáltatást tudnak vásárolni, és mindig csak egy bevált emberrel kell a kapcsolatot tartani. A pénzügyi válság kirobbanása ráadásul megerősítette azt az elképzelést, hogy mivel a pr olcsó, és a reklám drága, a pr-be kell fektetni a kommunikációra szánt pénzt. Mindez az elmúlt egy-két évben nem igazán látszott beigazolódni, rengeteg ügynökségnek kellett lejjebb és lejjebb mennie az árakkal, sőt bezárni a boltot. Szerintem igazán jó és hatékony pr-ügynökségre mindig szükség van, tehát a piac sohasem lesz teljesen telített, de ahhoz, hogy valóban, hosszú távon sikeres legyen, a bizalmat alaposan fel kell építeni, hogy a szakértelem és a munka megfelelő árát elkérhessék, a megbízók pedig hajlandóak legyenek ki is fizetni.

 

Reméljük a konferenciát követően megtalálják a helyes irányt azok, akik ott keresik; hiszen a szervezők érdekes és hasznos előadásokkal és beszélgetésekkel teli szakmai nappal várnak mindannyiunkat a Kreatív Pr Napon.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://aziksz.blog.hu/api/trackback/id/tr314889497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.