PRojekt (x)

A NeoNoir blogja a pr-ügynökségi munkáról, nemcsak szakembereknek. http://www.neonoir.hu

Ki a hülye, én vagy te?

30 okt 2012
virag.NeoNoir

Címkék: média kreatív pr újságírás ügynökség

Phone_Press_Release_2.jpg

Tegnap belefutottam egy videóba, amely a pr-esek és az újságírók közti viszonyt boncolgatja – posztoltuk is Facebook-oldalunkra. Az amerikai diákok által készített anyagban a két szakmát megszemélyesítő fiatalok kvázi párterápia keretében mondják el, mi bajuk van egymással. Ez a kutya- macska barátság nemcsak Magyarországon indít szinte évről évre heves vitákat.

Újraolvastam a vonatkozó hazai kutatásokat (Médiatükör, Kreatív, Uniomédia-Nézőpont, Sakkom-Kutatócentrum, Index, stb.) és számos nemzetközi cikket, amelyek siralmas képet festenek. Két évvel ezelőtt forrón izzott a téma: jöttek az állásfoglalások, a konferenciák arról, hogyan lehetne jobbá tenni a kapcsolatot, de az újságírók többségének véleménye sajnos az idő múlásával sem javult különösebben. Tegyük fel magunkban a kérdést: tényleg segítjük a munkájukat? Ebben a posztban összegyűjtünk néhány tippet a pr-eseknek, abban a reményben, hogy így talán gyakrabban eszünkbe jut majd követni az újságírók tanácsait.

 

Top 20: 

1. Ami nem hírértékű, ne add ki - a sajtóközlemény, nem reklámkiadvány

2. Személyre szabott e-mailt küldj

3. A releváns újságíróknak írj, ne rabold a többiek idejét

4. Ha az e-mailhez csatolmány tartozik, könnyen spamben landol – használj linket

5. Kerüld a zsargont és a rövidítéseket

6. Tölts egy napot egy szerkesztőségben

7. Egy közleményt csak egyszer adj ki, és felejtsd el az embargót

8. Ha van céges arculat, tükrözze a közlemény is

9. Mindig adj elérhetőséget, hogy kérhessen az újságíró további információt

10. A legfontosabb médiumnak/ médiának ajánlj exkluzív tartalmat

11. A telefonos follow-up maximum néhány megjelenést hoz, viszont zavarhatja az újságírót

12. Gondolj az újságíró érdekére (MAJNE - Mi A Jó Neki Ebben)

13. Nem árt, ha személyesen ismeritek egymást

14. Legyen mindig fotód/ illusztrációd a közleményhez

15. Címadásban legyél kreatív, az újságírók több tucat mailt kapnak naponta

16. Az újságíróval nem kell nyájaskodni, a cél, hogy jó munkakapcsolat alakuljon ki köztetek

17. KISS – meghívó, levéltest, közlemény legyél minél rövidebb, lényegre törőbb

18. Használd a Bcc-t

19. Ügyelj a helyesírásra, és hogy értelmes mondatokat fűzz össze

20. Legyél felkészülve abból a témából, amiről közleményt írsz – az újságíró lehet, hogy valamiben pontosítást kér majd  

Van azonban néhány tény, amit a "játék" többi szereplőjének is el kell fogadni. A pr-es valószínűleg pontosan tudja, minek van és minek nincs hírértéke, de ahhoz, hogy a munkáját megtarthassa nem elég csak hosszú távú, partnerkapcsolatot kialakítania az újságírókkal, de megjelenéseket is el kell érnie. Ritka az az ügyfél, és munkaadó, aki azért fizet egy embert, hogy az barátkozzon és sörözgessen.

Ezért 1-1 tanács jöjjön nekik is:

Munkaadó: Nem várhatod el egy junior szintű embertől, hogy felülbírálja a döntésedet. Ha az az ukáz, hogy ezt, meg azt ki kell adni (esetleg egy nemzetközi anyag fordítását), akkor a junior ezt meg fogja tenni – még ha ezzel spammeli is az újságírót. Ezért ne adj olyan feladatot, amivel nem értesz egyet teljes mértékben. Tanácsadók vagyunk; nem robotok.

Ügyfél: Azért feleslegesen fizetsz ügynökséget, hogy te mindent jobban tudj. A saját cégedet, termékedet jobban ismered egy külsősnél; de ha profi pr-tanácsadókat fizetsz, akkor hallgasd is meg javaslataikat. Ha azt mondják, ezt vagy azt nem érdemes kiadni (mivel mondjuk az elmúlt 2 hétben 4 közleményt adtatok ki), akkor hallgass rájuk. Hidd el, valószínűleg átgondolták alaposan, és a Te érdekedet igyekeznek képviselni.

Újságíró: Legyél egy kicsit megértőbb a pr-esekkel, mi is azt szeretnénk, amit te. Tartalmas, minőségi cikkeket. De ahhoz, hogy a tűz közelébe kerüljünk, és olyan interjúkat intézzünk nektek (akár a leglehetetlenebb időpontokban is), amilyenekre ti is vágytok, ahhoz  adott esetben éveken át kell dolgoznunk annak az ügyfélnek. Ha nem segítjük egymást, az ügynökségi kapcsolattartód munkáját egy másik tanácsadó veszi át – aki kezdheti újra az építkezést. Így mindenki távolabbra kerül a vágyott céljától. 

Olvassátok el, mit tanácsolt Galambos Márton és Haász János ezen a blogon korábban.

Levezetésként, pedig nézzétek meg ezt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://aziksz.blog.hu/api/trackback/id/tr514878709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.